20 najlepszych utworów Kazika (część 1/2)

/ 11 marca, 2017

Kazik Staszewski, jako lider zespołów Kult, KNŻ, prowadzący działalność solową, a także udzielający się w wielu innych projektach, jak El Dupa czy Buldog, należy do najważniejszych, najbarwniejszych i najbardziej charyzmatycznych postaci polskiego rocka. Z okazji jego 54. urodzin – które wypadają 12 marca – postanowiliśmy przygotować zestawienie 20 najlepszych jego utworów z różnych wcieleń. Dziś prezentujemy miejsca 20-11. Pierwszą dziesiątkę poznacie jutro.

20 najlepszych utworów Kazika (miejsca 10-1)

20. Buldog – Elita

Piotr Wieteska, oryginalny basista Kultu, w 2004 roku powołał do życia zespół Buldog, który pierwotnie miał być tylko projektem studyjnym. Do współpracy zaprosił m.in. Kazika, a także byłych i obecnych członków Kultu, którego jest menadżerem. Grupa ożywczo podziałała na Staszewskiego, zarówno pod względem tekstowym, jak i wokalnym. W 2009 roku z zespołu odszedł Kazik, zastąpił go Tomek Kłaptocz, trzy lata temu Buldog jednak zawiesił działalność. 

19. Yugoton – Malcziki

W latach 80. w Jugosławii, podobnie jak w Polsce, prężnie działała scena niezależnego rocka. Za sprawą wydanej w 2001 roku składanki „Yugoton” Grzegorz Brzozowicz postanowił przybliżyć rodzimym słuchaczom jej ewenement, a zrobił to zapraszając czołówkę polskich artystów do wykonania przeróbek utworów jugosłowiańskich zespołów. Największą popularnością cieszył się utwór „Malcziki” zaśpiewany przez Kazika (w oryg. VIS Idoli). Jego wersja oddawała zarówno socrealistyczny klimat oryginału, jak i nowoczesność kapitalistycznego pędu życia.

18. Kult – Kochaj mnie, a będę twoją

Jest to utwór z 1930 roku autorstwa słynnego kompozytora Henryka Warsa do słów Andrzeja Własta. W pamięć zapada partia skrzypiec (zagrał na nich Rafał Szpotakowski), ale najważniejszy jest tu niecodzienny duet, jaki stworzył Kazik wraz z diwą polskiej piosenki, czyli Violettą Villas, która wcieliła się w piosence w portową panią lekkich obyczajów. Kult wykonał ten utwór w bardzo podniosły sposób i dzięki temu „Kochaj mnie, a będę twoją” to jeden z najlepszych momentów albumu „Tata 2”.  

17. El Dupa – Natalia w Bruklinie odc. 1

Jeden z projektów współtworzonych przez KazikaEl Dupa – przyniósł nam utwór znakomity, czyli oczywiście „Natalię w Bruklinie”. „Natalia…” na singlu z 2000 roku pojawiła się w kilku odsłonach – poza dwuczęściowym oryginałem była jeszcze wersja koncertowa z Forum Fabricum oraz wersja przygotowana w Śmierć Studios. Dr Yry i Kazik słusznie wiązali z tym kawałkiem spore nadzieje, ponieważ był to muzyczny strzał w dziesiątkę.

16. Kult – Do Ani

Kazik kiedyś zdradził, że pierwsza wersja „Do Ani” powstała 1 kwietnia 1983 roku, gdy on wraz z dwoma kolegami nagrywali przeróbki znanych utworów. Oczywiście dla zabawy. Okazało się jednak, że w tej piosence tkwi potencjał i ostatecznie do słuchaczy trafiła trzy lata później w związku z singlem Kultu. Miała zostać zatytułowana „Ania”, ale tytuł był zajęty – wyszło „Do Ani”. I ta Ania zachwyca aż do dziś.

15. Kult – Prosto

Jeden z tych utworów, które pokazują, że Kult z upływem lat nie traci siły. Pochodzący z wydanej w 2013 roku płyty „Prosto” numer tytułowy należy do najlepszych z ostatnich lat. Notoryczny riff grany przez dęciaki, ostre gitary i ten wściekły śpiew Kazika, przez którego przemawia szczery, czysty gniew. I pomyśleć, że taki bezkompromisowy numer zadebiutował na szczycie trójkowej listy przebojów. Oto, jak wygląda prawdziwy punk!

14. Kazik – Cztery pokoje

Jeden z największych przebojów, jeśli bierzemy pod uwagę wyłącznie karierę solową.  Gościnnie w utworze udziela się Edyta Bartosiewicz, która zapewniła ultramelodyjny, nie bójmy się tego słowa, popowy refren. Nic dziwnego, że utwór „Cztery pokoje” zrobił niemałą karierę w komercyjnych stacjach radiowych. No i nie można zapominać o zabójczej partii basu, oczywiście, autorstwa Wieteski. Ta kompozycja nigdy się nie znudzi – to jest więcej niż pewne.

13. Kazik – Spalam się

Na pierwszej solowej płycie, „Spalam się” (1991), Kazik wykazał się genialną intuicją, przewidując (a może i prowokując) narodziny polskiego hip hopu. Złożona z sampli muzyka i rapowane teksty na świecie nie były już niczym nowym, ale do Polski ten nurt zaczął dopiero docierać. Największym przebojem okazał się utwór tytułowy – perwersyjna, erotyczna historia ucznia zakochanego w swojej nauczycielce od angielskiego.

12. Kult – Piosenka młodych wioślarzy

Charakterystyczne brzmienie Kultu i Kazik wystrzeliwujący słowa z prędkością karabinu maszynowego – tak w skrócie można opisać brzmienie „Piosenki młodych wioślarzy”. Początkowo utwór nie trafił na płytę „Posłuchaj to do ciebie”, ponieważ przyczepiła się do niego cenzura. Najpierw wrzucono go do składanki Tonpressu, a na swoim miejscu pojawił się dopiero w związku z reedycją „Posłuchaj to do ciebie” z 1991 roku.

11. Kult – Dziewczyna bez zęba na przedzie

Transowa, rozbudowana (ileż tu się dzieje!) kompozycja, która za każdym razem wywołuje gęsią skórkę na całym ciele. A tekst Kazika to już w ogóle majstersztyk. Tytuł wskazywałby, że mamy do czynienia z rzeczą żartobliwą. Nic bardziej mylnego. To historia wielkiej miłości, gorzkiej, która nie kończy się happy endem. Mimo tego, że „Dziewczyna bez zęba na przedzie” nie charakteryzuje się radiowym czasem trwania, nie przeszkodziło to, żeby dotarła na sam szczyt Listy Przebojów Trójki. 

rf, mg, szy

KOMENTARZE

Przeczytaj także