YouTube padnie ofiarą dobrej koniunktury na rynku muzycznym?

/ 21 września, 2017

Według analizy „Measuring Music” w 2016 roku brytyjski przemysł muzyczny wzrósł o 6 procent w skali rocznej, zarabiając 4,4 miliarda funtów (6 miliardów dolarów). Większość zysków wygenerowały takie gwiazdy jak Ed Sheeran, Adele, Coldplay i The Rolling Stones, które zarobiły ponad połowę tej sumy.

Brian May (Queen): Wszyscy powinniśmy być weganami

Największy wzrost odnotował brytyjski przemysł koncertowy (14 procent, miliard funtów), a za nim rynek nagraniowy (5 procent, 640 milionów funtów) i wydawniczy (473 miliony funtów).

W całym brytyjskim przemyśle muzycznym zatrudnionych jest 142 tysiące osób (wzrost o 19 procent), w tym 90 tysięcy muzyków, kompozytorów i tekściarzy.

W 2016 roku koncerty w Wielkiej Brytanii obejrzało łącznie 30,9 miliona osób, a przemysł koncertowy dał zatrudnienie 28 tysiącom osób.

Nie wszyscy mogą się jednak cieszyć z takiego obrotu spraw. Michael Dugher, dyrektor wykonawczy UK Music twierdzi, że takie liczby są „fantastyczną wiadomością”, ale jeśli przemysł będzie się dalej rozwijał, to trzeba pochylić się nad kwestią „nowych platform, których ludzie używają do słuchania muzyki”.

Odwołując się w szczególności do platformy YouTube, Dugher powiedział:

Wielkie firmy często oferują nieadekwatne stawki inwestorom i twórcom muzyki, która generuje im większość ruchu.

Sposób słuchania muzyki może się zmieniać, ale pewne fundamentalne obowiązki muszą zostać zachowane. Epoka wolnej amerykanki w tej kwestii dobiega końca.

Przewodniczący UK Music, Andy Heath, dodaje:

Zachowanie niektórych platform i dystrybutorów, uchylających się przed swoimi obowiązkami nie powinno mieć miejsca na nowoczesnym rynku. Tempo zmian jest szybkie i musimy reagować równie szybko.

Przedstawiciele UK Music nie podają jednak jakie rozwiązania w tej kwestii proponują.

Prognozy dla brytyjskiego rynku muzycznego są dobre, jednak niepewność i obawy budzi jedna kwestia, a jest nią Brexit.

W ankiecie przeprowadzonej przez UK Music, w której udział wzięło 1200 muzyków, kompozytorów, tekściarzy, producentów, przedstawicieli wytwórni i menadżerów, zaledwie 2 procent ankietowanych twierdzi, że Brexit będzie miał pozytywny wydźwięk na rynek muzyczny, podczas gdy 50 procent obawia się, że przyniesie on negatywne skutki.

rf

KOMENTARZE

Przeczytaj także