„Zaułek koszmarów”. Soundtrack filmu Guillermo del Toro właśnie ujrzał światło dzienne

/ 16 grudnia, 2021

Soundtrack do filmu „Zaułek koszmarów” Guillermo del Toro właśnie ujrzał światło dzienne. 


Za muzykę odpowiada uznany kompozytor Nathan Johnson, który pracował przy obrazach „Na noże”, „Looper – Pętla czasu” czy „Kto ją zabił?”.

Osadzony w nowym Jorku lat 40. „Zaułek koszmarów” przedstawia historię charyzmatycznego, ale pechowego Stantona Carlisle’a (Bradley Cooper), który dołącza do objazdowego wesołego miasteczka, gdzie próbuje zaprzyjaźnić się z jasnowidzką Zeenie (Toni Collette) i jej mężem, Pete’em (David Strathairn). Zdobywszy nowe umiejętności, Stanton, wspierany przez lojalną Molly (Rooney Mara) i z pomocą tajemniczej psychiatry Lilith (Cate Blanchett) planuje oszukać pewnego bardzo niebezpiecznego potentata (Richard Jenkins).

Współpracując z reżyserem Guillermo del Toro, Nathan Johnson stworzył pełną inwencji, zróżnicowaną, a jednocześnie tradycyjną ścieżkę dźwiękową.

Mój pomysł był taki, by zacząć od pojedynczej postaci, nie od tematu, nie motywu, tylko jednej nuty. Mamy więc dźwięk, który jest przypisany Stanowi i jest to pojedynczy fortepianowy dźwięk, który jest pierwszą rzeczą, którą słyszymy w filmie. Przez pierwszą połowę obrazu, w wesołym miasteczku, muzyka nadaje ton. W drugiej połowie odzwierciedla klimat miasta, jednocześnie towarzysząc mrocznemu duetowi, który tworzą Lilith i Stanton. Kolejne nuty odpowiadają postaciom pojawiającym się w życiu Stana, dołączając do jego dźwięku. Zaczyna się spokojnie, a potem wszystko się rozrasta, by na finał znów się uspokoić i zakończyć tym samym, pojedynczym fortepianowym dźwiękiem, od którego wszystko się zaczyna

– powiedział kompozytor.

Nathan Johnson znany jest z niekonwencjonalnego podejścia do muzyki i nieoczywistych soundtracków. Począwszy od produkcji w klimacie neo-noir „Kto ją zabił?” zaczął łączyć dźwięki kuchennych przyborów, kieliszków i tym podobnych z tradycyjnymi instrumentami. Podobną technikę zastosował zarówno przy filmach „Na noże”, jak i „Looper – Pętla czasu”. Awangardowe produkcje zapewniły Johnsonowi uznanie krytyków i branży, czego dowodem nagroda Breakthrough Composer of the Year przyznana przez International Film Critics’ Association.

KOMENTARZE

Przeczytaj także