Nick Cave, znany ze swojego krytycznego podejścia do sztucznej inteligencji, opublikował właśnie wideo stworzone przy jej użyciu. Klip powstał z okazji 40. rocznicy utworu „Tupelo” grupy The Bad Seeds.
W przeszłości artysta wielokrotnie negatywnie wypowiadał się na temat AI. W jednym z wpisów na swoim blogu The Red Hand Files zdradził, że otrzymywał od fanów teksty napisane przez ChatGPT „w stylu Nicka Cave’a” . Efekty nazwał „gównem” i „groteskową karykaturą człowieczeństwa”. Dodał również:
ChatGPT powinien się po prostu odpierdolić i zostawić pisanie piosenek w spokoju. Jest mi smutno i czuję rozczarowanie, że są na świecie inteligentni ludzie, którzy naprawdę myślą, że akt twórczy jest czymś tak banalnym, że może być powielony przez maszynę.
Teraz jednak jego podejście do tematu uległo pewnemu złagodzeniu. Najnowszy klip do utworu „Tupelo” z 1985 roku został stworzony przez reżysera Andrew Dominika jako prezent z okazji rocznicy singla. Sam Cave przyznał, że Dominik przygotował film bez jego wiedzy i początkowo podchodził do niego sceptycznie:
Andrew powiedział mi: „Odłóż na bok swoje pieprzone uprzedzenia i rzuć okiem!”.
Film, w którym za pomocą AI ożywione zostały archiwalne zdjęcia, przedstawia narodziny Elvisa Presleya podczas burzy w Tupelo. Po obejrzeniu klipu Cave napisał, jak zmienił zdanie o sztucznej inteligencji:
Uznałem, że to niezwykle głęboka interpretacja utworu – pełna duszy, poruszająca i całkowicie oryginalna opowieść o „Tupelo”. To hołd zarówno dla Elvisa Presleya, jak i samej piosenki. Ożywione przez AI zdjęcia Presleya miały w sobie coś niepokojącego, jakby został wskrzeszony z martwych, a obrazy ukrzyżowania i zmartwychwstania na końcu były zarazem szokujące i głęboko poruszające. Gdy oglądałem surrealistyczny film Andrew, moje podejście do AI jako narzędzia artystycznego zaczęło się zmieniać. Do pewnego stopnia zmieniłem zdanie.
Klip można zobaczyć poniżej:
Nick Cave i Andrew Dominik wcześniej współpracowali przy filmach „One More Time With Feeling” (2016) oraz „This Much I Know To Be True” (2022).

