Spotify ogłosiło szeroko zakrojoną akcję przeciwko nadużyciom związanym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w muzyce.
Platforma Spotify poinformowała, że usunęła 75 milionów utworów uznanych za „spamowe” i wprowadza zestaw nowych środków ochronnych, które mają zwiększyć przejrzystość oraz chronić artystów przed podszywaniem się i nieuczciwą konkurencją.
Firma podkreśliła, że rozwój generatywnej AI niesie zarówno ogromne możliwości, jak i poważne zagrożenia.
W najlepszym przypadku AI otwiera przed artystami nowe drogi twórcze, ale w najgorszym – może zostać wykorzystana do wprowadzania w błąd, zalewania rynku tandetą i odbierania należnych tantiem prawdziwym muzykom.
– czytamy w komunikacie.
Dlatego wprowadzono m.in. nową politykę wobec klonów głosowych, która dopuszcza ich użycie wyłącznie za zgodą oryginalnych artystów.
Kolejnym elementem zmian jest nowy system filtrowania spamu, mający eliminować masowe wrzuty, duplikaty, sztucznie skracane utwory czy inne formy manipulacji. Spotify zapowiada również, że wkrótce w aplikacji pojawią się oznaczenia dotyczące wykorzystania AI w procesie twórczym – w ramach nowego standardu branżowego opracowywanego przez Digital Data Exchange.
Nowe regulacje spotkały się z pozytywną reakcją wytwórni. Universal Music Group w komentarzu dla „The Hollywood Reporter” oceniło, że działania Spotify są „ważnym krokiem w stronę ochrony zdrowego ekosystemu muzycznego” i pozwolą artystom dotrzeć do szerszej publiczności bez ryzyka utonięcia w „morzu szumu i nieistotnych treści”.

