Universal Music Group więcej zarobił na streamingu niż płytach

/ 10 marca, 2017

Koncern Universal Music Group opublikował dane za rok 2016. Wynika z nich, że obroty firmy w ubiegłym roku wzrosły o 3,3% mimo spadku sprzedaży cyfrowej oraz nośników fizycznych. Główną lokomotywą sukcesu okazał się streaming.

Machine Head: Muzycy muszą przestać demonizować streaming

W roku 2016 firma Universal Music Group po raz pierwszy w historii więcej zarobiła na streamingu niż na sprzedaży nośników fizycznych. Dochody z usług Spotify i Apple Music skoczyły w porównaniu do 2015 roku aż o 55,5% z 1,06 mld dolarów do 1,64 mld dolarów. Oznacza to, że w ubiegłym roku wytwórnia zarabiała na streamingu średnio 4,5 mln dolarów dziennie.

Tymczasem dochód ze sprzedaży nośników fizycznych odnotował jeden z największych spadków ostatnich lat – aż o 13,1% (z 1,56 mld dolarów do 1,36 mld dolarów). Podobnie drastyczny spadek odnotowała sprzedaż plików cyfrowych. Sprzedaż licencji i innych praw nie odnotowały większych zmian.

Dane opublikowane przez Universal Music Group

Ogólnie dochody ze streamingu w 2015 roku stanowiły dla Universalu 23,2% całego rynku, a w 2016 już 35,4%. W tym samym czasie dochody ze sprzedaży nośników fizycznych skurczyły się z 34,3% do 29,3%. Pierwsza piątka najbardziej dochodowych artystów wytwórni Universal w 2016 roku to: Drake, Justin Bieber, Rihanna, Ariana Grande i The Rolling Stones. Ten ostatni zespół wydał w grudniu 2016 roku album „Blue & Lonesome” z przeróbkami utworów artystów bluesowych.

Dane opublikowane przez Universal Music Group

W 2016 roku w porównaniu z rokiem 2015 spadły wpływy wytwórni ze sprzedaży muzyki w Europie (o 3%) ale za to wzrosły w Ameryce Północnej i Azji (odpowiednio o 1% i 2%). Ameryka Północna wciąż jest dla Universal Music Group największym rynkiem, stanowiąc 43% całości.

Z innych badań, przeprowadzonych przez Media Research, wynika, że najpopularniejszą obecnie platformą streamingową jest Spotify, z którego korzysta 100 mln osób na całym świecie, z czego 40 mln wykupiło płatną subskrypcję. Na kolejnym miejscu jest Apple Music, a w dalszej kolejności plasują się kolejno Deezer, Napster i Tidal. Prognozuje się, że do 2020 roku dochody ze streamingu mają wynosić 11 mld dolarów.

Szczegółowe dane odnośnie raportu Universal możecie znaleźć pod tym adresem.

rf

KOMENTARZE

Przeczytaj także